MADTwentevisie Volledig scherm

Twentevisie Column: Een extra dimensie met Augmented Reality (AR)

Al geruime tijd nemen wij Augmented Reality (AR) mee in onze bedrijfspresentaties, wij zijn namelijk erg enthousiast over de mogelijkheden die het biedt. Maar we merken ook dat veel ondernemers nog niet zo goed weten wat ze ermee moeten. Toch zien we al behoorlijk wat AR om ons heen tegenwoordig en met uitvindingen als de Google Glass zal deze techniek voor je bedrijf steeds relevanter worden. Dus wat zijn nou goede praktische toepassingen voor jouw onderneming?

Wat is Augmented Reality?
Augmented Reality (AR) laat zich in het Nederlands vertalen naar Toegevoegde Reality (TR). Dit vat ook meteen de essentie samen van deze techniek. Met AR voeg je een extra dimensie toe aan de werkelijkheid, die op een intuïtieve manier toegevoegde informatie geeft over de realiteit. Met behulp van een mobiel apparaat met camera, zoals een smartphone of tablet, wordt bij het scannen van een bepaalde afbeelding of object, een laag over de realiteit gelegd, zodat deze interactief wordt. De nieuwste uitvinding om AR te kunnen waarnemen is natuurlijk de Google Glass. Hoewel dit apparaat nu nog niet echt gemeengoed is, kan het goed zijn dat we er in de nabije toekomst allemaal een op onze neus hebben.

De techniek werkt doordat een camera voorgeprogrammeerde herkenningspunten kan signaleren, zodat op het scherm van je telefoon of tablet een interactieve laag over de werkelijkheid verschijnt. Er bestaan hiervoor reeds verschillende apps die bijvoorbeeld gps­navigatie of röntgenbeelden kunnen tonen. Een van de bekendste apps is Layar. Deze app is te programmeren om allerlei functionaliteiten te faciliteren. Eén van de eerste bedrijven die deze app ging gebruik was Funda, in 2009. De app maakt het mogelijk om een huis dat te koop staat te ‘scannen’ met je telefoon zodat de verkoopgegevens in beeld komen.

Traditioneel wordt innovatief
Bedrijven proberen hun marketingcommunicatie­uitingen zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten. Dit lukt met alle nieuwe mediavormen natuurlijk erg goed. Een nieuwsbericht op de website kan eenvoudig gedeeld worden op social media. Social media­posts linken terug naar de bedrijfswebsite met daarop jouw bedrijfsfilm, enzovoort. Dit zijn de bekende voordelen van nieuwe media. Traditionele media, zoals drukwerk, hebben deze voordelen niet, maar met AR verandert dit volledig. Visitekaartjes, folders, flyers, posters, billboards, magazines en bedrukking op bijvoorbeeld bedrijfswagens zijn vaak bedoeld om lange tijd mee te gaan. Tijdens hun leven blijven ze hetzelfde, tot ze worden afgeschreven of weggegooid. Dit drukwerk is tegenwoordig geschikt te maken voor AR, waardoor je er digitale content aan kunt toevoegen. Zo zou je bijvoorbeeld een visitekaartje kunnen scannen met je telefoon en meteen het LinkedIn­profiel van de persoon te zien krijgen of de promotiefilm van het bedrijf. Bovendien kan de content tussentijds gewijzigd worden.

Een andere praktische toepassing is bijvoorbeeld een interactieve jaarverslagen waarbij grafieken of prognoses digitaal op je tablet verschijnen, wat je de mogelijkheid biedt om veel meer informatie grafisch weer te geven. Tevens kun je denken aan een gesproken voorwoord in je jaarverslag of bijvoorbeeld in je magazine. Trouwe lezers van de papieren versie van Twentevisie zullen wellicht al bekend zijn met het hoofdredactionele intropraatje van ons aller Jan Medendorp, dat door middel van Layar te zien is op de voorpagina.

Eigen app
Hoewel de app van Layar een mooi platform biedt, heeft het ook een nadeel. Je hebt hiervoor namelijk altijd een internetverbinding nodig. Er zijn situaties dat er geen internetverbinding voorhanden is en je toch je ARcontent wil kunnen tonen. Een eigen app biedt dan uitkomst. Het is natuurlijk een grotere investering, maar met een eigen ARappis jouw content ook offline beschikbaar. Een AR-functionaliteit is tevens goed te integreren in een bedrijfsapp met bredere opties. Als je toch al van plan was een app voor je bedrijf te ontwikkelen, is het dus het overwegen waard om hem ook geschikt te maken voor Augmented Reality.

We hopen natuurlijk dat deze column het een en ander verduidelijkt over Augmented Reality. Wij kunnen ons echter goed voorstellen dat je liever een demonstratie van de techniek in het echt ziet. Dat kan! Wil je meer weten over Augmented Reality of andere innovatieve media mogelijkheden? Maak dan een afspraak met ons of kom 12 en 13 november naar onze presentatie tijdens Business meets Twente in de Expo hall in Enschede.

Laat een reactie achter

Algemene informatie

Studio MAD is een film & ontwerp studio, gevestigd nabij het centrum van Almelo.

Na een samensmelting van drie ervaren media productie bedrijven in 2011, verzorgd Studio MAD kwalitatieve video producties, 2D/3D animaties en grafische producties voor uiteenlopende bedrijven en particulieren.
Naast video en animatie producties houdt Studio MAD zich ook bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van websites.

In het overzicht van ons werk vind je oa. bedrijfsfilms, tv-commercials, animaties, grafisch ontwerp, promotiefilms & websites.

Google Plus

open