”Doodgezwegen,” een campagne voor Huntington

We zijn door Artica gevraagd om mee te werken aan de landelijke campagne ‘Doodgezwegen’ ter bestrijding van Huntington. Een vreselijke ziekte dat een combinatie is van ALS, Parkinson en Alzheimer. Helaas bestaat er nog geen geneesmiddel en heerst er een taboe en een gevoel van schaamte omtrent deze dodelijke ziekte. Relaties, carrières, een levensverzekering… niks is meer zeker.  Zaterdag 14 mei vond de lancering plaats van deze grootschalige campagne met o.a. een door ons geproduceerde commercial waarmee we Huntington op de kaart willen zetten.

huntington abri

Huntington

De ziekte van Huntington is een dodelijke ziekte met symptomen van ALS, Parkinson en Alzheimer. Deze erfelijke aandoening staat erom bekend bepaalde delen van de hersenen aan te tasten. Indien één van je ouders het gen heeft, heb je 50% kans de ziekte te erven. Wanneer je gendrager bent, zal de ziekte zich openbaren als je lang genoeg leeft. Omdat de aandoening zich vaak pas op latere leeftijd openbaart, kan al een gezin gesticht zijn voordat de ouder ziek wordt. Het gen kan dan al doorgegeven zijn aan één of meerdere kinderen. Tevens is de diagnose bij de ziekte van Huntington vaak moeilijk te stellen, omdat de symptomen soms ten onrechte toegeschreven is aan bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson, Multiple sclerose, Schizofrenie, Epilepsie of zelfs dronkenschap. Het ziektebeeld bestaat uit een combinatie van lichamelijke en psychische symptomen zoals het maken van onwillekeurige bewegingen die langzaam verergeren, verstandelijke achteruitgang, vergeetachtigheid, prikkelbaarheid, lusteloosheid en dwangmatig gedrag. Huntington openbaart zich meestal tussen het 35e en 45e levensjaar, maar dit kan ook eerder of later in het leven gebeuren. Zo is er ook een jeugdvorm die doorgaans al in de tienerjaren optreedt en zich vooral kenmerkt door spierstijfheid.

In Nederland lijden circa 1.700 mensen aan de ziekte van Huntington. Daarnaast lopen circa 6.000-9.000 mensen risico om de ziekte te krijgen. Op dit moment is het nog niet mogelijk om de ziekte te genezen of het verloop af te remmen. Er zijn wel diverse medicijnen die enige verlichting kunnen geven van de symptomen. Gelukkig blijft de wetenschap vooruitgang maken en zijn de kansen op het vinden van een geneesmiddel – binnen 10 jaar – zelfs veelbelovend.  We staan namelijk aan de vooravond van een doorbraak! Er is echter geld nodig om de onderzoeken te financieren en zo deze ontwikkelingen voort te stuwen!

Lancering campagne ‘Doodgezwegen’

6D1A1335
6D1A1411

Campagneteam

‘Campagneteam Huntington heeft als doel fundamenteel wetenschappelijk onderzoek te financieren dat tot een genezende therapie voor de ziekte van Huntington moet leiden. We vergroten de bekendheid van Huntington en proberen voldoende fondsen te werven aan de hand van een landelijke campagne (doodgezwegen.nl). Alle opbrengsten hiervan gaan naar onderzoek.’’ Bron: www.campagneteamhuntington.nl

Het campagneteam Huntington (CTH) is opgericht in 2014 naar aanleiding van de terugloop van financiële steun voor onderzoek naar een geneesmiddel. Juist nu er veelbelovende ontwikkelingen in de wetenschap zijn moeten we doorpakken! CTH bestaat uit een kernteam van een vijftal vrijwilligers, wetenschapper Eric Reits (AMC) en een grote achterban met vrijwilligers die actief zijn in verschillende commissies.

campagne team huntington

Van links naar rechts Aiko, Melanie, Marijke, Eric Reits en Cindy.

Op 14 mei 2016 vond de lancering plaats van de landelijke campagne voor Huntington. Alle partijen die belangeloos zich hebben ingezet waren aanwezig om stil te staan bij de ziekte en het werk dat iedereen tot nu toe al heeft verzet. Om de campagne tot een succes te maken zijn er allerlei media uitingen en content ontwikkeld, zoals een verzameling aan interviews, een commercial, nieuwe website, donatieboxen, abri’s, digitale reclamemasten en flyers.

TV commercial

We willen in de video de symboliek van het doorbreken van het zwijgen visueel benadrukken door de setting en de belichting. Er is gewerkt met ‘low-key’ belichting en een zwarte setting met een groot licht/donker verschil. Door de dramatische stijl in zowel beeld als muziek, benadrukken we de ernst van de zaak. Met de clitches in de film willen we de oncontroleerbare gevolgen van de ziekte symboliseren. Door de personen in de video’s vanuit het duister het licht in te laten stappen willen we zowel benadrukken dat Huntington niet langer iets is om onder stoelen of banken te steken, als benadrukken dat er ‘licht aan de horizon’ is en dat we op de rand van een doorbraak staan. Regisseur van de commercial is Niels Bourgonje, een partner waar we in het verleden al vaker een fijne samenwerking mee hebben gehad bij producties als Noabers en Grolsch.

Bekijk een kijkje achter de schermen in deze making-of van de commercial Huntington, gemaakt door campagneteam Huntington zelf:

Tijdens de opnamedag zijn er ook een aantal interviews opgenomen met mensen die gendrager zijn. Deze films worden gebruikt om te verspreiden in social media en zullen op de website worden geplaatst. Naast de televisiecampagne worden de komende weken 600 abri’s gevuld worden met de campagne posters. Ook zijn er digitale mega billboards bij snelwegen in de buurt van Amsterdam en Rotterdam ingezet en zal de campagne voorbij komen in kranten, tijdschriften, op de radio en televisie.

Huntington interview met Melanie Kroezen

Huntington interview met Frank Kroezen

Huntington interview met Claudia Desmet

Huntington interview met Max Prins

Helpen?

We streven naar de beoogde vier miljoen euro die nodig is om verder te komen in de strijd tegen Huntington. Als je wil helpen kun je doneren of zelf een actie beginnen. Alle beetjes helpen! De donaties zullen in zijn geheel rechtstreeks naar onderzoek gaan. Ga voor donaties en meer informatie naar www.campagneteamhuntington.nl

Help ons Huntington te genezen!

Schermafbeelding 2016-05-17 om 15.29.00

Cast en Crew TV commercial en fotografie

Met dank aan:
Patricia Willard, Max Prins, Claudia Desmet, Melanie en Frank Kroezen

Director: Niels Bourgonje
Production: Artica / Studio MAD
Producer: Niels Neeskens
Production assistent: Debbie Kroezen, Roxanna Patawala, Maartje Smit
Camera: Joris Bulstra
Camera assistant: Robert van Dijk, Timon Scholten, Stef van dijk
Audio Design: Maurits Handlogten
Make up: Michelle Voogd, Colorfool Agency
Editor: Wietse de Zwart
Animation: Stef Nitert, Jordie Cress

Camera equipment: Camalot
Lighting equipment: Lichtmacht
Location: Fotostudio Smit
Audio studio: Postman Utrecht
Audio mastering: MilkMark

Laat een reactie achter

Algemene informatie

Studio MAD is een film & ontwerp studio, gevestigd nabij het centrum van Almelo.

Na een samensmelting van drie ervaren media productie bedrijven in 2011, verzorgd Studio MAD kwalitatieve video producties, 2D/3D animaties en grafische producties voor uiteenlopende bedrijven en particulieren.
Naast video en animatie producties houdt Studio MAD zich ook bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van websites.

In het overzicht van ons werk vind je oa. bedrijfsfilms, tv-commercials, animaties, grafisch ontwerp, promotiefilms & websites.

Google Plus

open