viral Volledig scherm

Hoe gaat een filmpje Viral?

Een paar weken geleden gingen onze beelden van de Noord/Zuidlijn viral. Dat was natuurlijk erg gaaf, maar we vroegen ons ook meteen af hoe dit nu kan. Deze beelden waren er namelijk niet speciaal voor gemaakt om viral te gaan. Dus zit er eigenlijk wel logica achter het viral gaan van video’s, of is het vooral een kwestie van geluk hebben?

Twee soorten
De viral video is eigenlijk onder te verdelen in twee soorten. De eerste is de ‘purpose made’ viral video, die meestal door een marketingteam en productiebedrijf in elkaar is gedraaid of welke in ieder geval de bedoeling heeft om viral te gaan. De tweede is de spontane viral video, die vaak door nietsvermoedende amateurs op het internet worden gezet. Vooral bij de laatste categorie komt een behoorlijke portie geluk kijken, maar ook de eerste kan niet zonder dit geluk. Dat geluk zit hem vooral in het opgepikt worden en dat kan op verschillende manieren.

Youtube
Maar hoe gaat een video nou precies viral? Experts op het gebied van de viral video vinden we natuurlijk bij het platform dat de meeste viral video’s faciliteert: Youtube. Dit sociale videonetwerk heeft het viral gaan van video’s teruggebracht tot drie kenmerken.

Op de eerste plaats zijn ‘smaakmakers’ erg belangrijk bij het viral gaan van een video. Dit zijn bekende mensen die het filmpje gaan delen op hun eigen sociale mediakanalen. Ten tweede is participatie van het kijkende publiek van grote invloed. Als een video populair is, duiken er binnen de kortste keren persiflagefilmpjes op, wat de populariteit van het origineel alleen maar ten goede komt. Tot slot doen filmpjes met een zekere ‘onverwachtheid’ het erg goed. De bekende ‘wait-for-it’-filmpjes die op het eerste gezicht saai lijken te zijn, maar dan een hilarische of schokkende clou blijken te hebben.

Girl learns to dance in a year
Je kunt het succes van je video laten afhangen van de kans dat een celebrity jouw video toevallig leuk genoeg vindt om te delen op zijn of haar sociale media. Maar je kunt er ook zelf werk van maken. Een bekend verhaal van iemand die dit precies deed is dat van Karen X. Cheng. Zij maakte de video Girl learns to dance in a year (TIMELAPSE), die door goed nadenken en veel moeite viral ging. Haar hele verhaal en tips kun je hier lezen.

Viral Marketing
Er bestaat binnen de marketing tegenwoordig een hele sub-tak die zich toespitst op de zogenaamde virale marketing. Dit is niet verwonderlijk omdat je met een viral video veel aandacht voor je bedrijf, product of dienst kunt genereren. Een ‘purpose made’ viral video kost dan ook veel tijd en geld om te bedenken en te maken. Het succes van zo’n video is echter van te voren nooit volledig te voorspellen, wat een marketeer je ook voorhoudt.

Verder kun je je natuurlijk afvragen wanneer een video viral genoemd mag worden. Hier is niet echt een vast omlijnd kader voor. Het ligt er ook heel erg aan voor wie de video relevant is. Een video die internationaal viral gaat heeft miljoenen views over de hele wereld. Wij waren al erg blij met ons kijkersaantal dat in het totaal ruim boven de 100.000 lag. In ons geval zal de reden hiervoor met name liggen in de nieuwswaarde van alles omtrent de Noord/Zuidlijn. Maar wie weet vindt morgen een Amerikaanse celeb onze drone-vlucht ineens zo interessant dat hij dit deelt op zijn sociale media, en dan.. Tja, wie weet.

Laat een reactie achter

Algemene informatie

Studio MAD is een film & ontwerp studio, gevestigd nabij het centrum van Almelo.

Na een samensmelting van drie ervaren media productie bedrijven in 2011, verzorgd Studio MAD kwalitatieve video producties, 2D/3D animaties en grafische producties voor uiteenlopende bedrijven en particulieren.
Naast video en animatie producties houdt Studio MAD zich ook bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van websites.

In het overzicht van ons werk vind je oa. bedrijfsfilms, tv-commercials, animaties, grafisch ontwerp, promotiefilms & websites.

Google Plus

open