MADlab

Studio MAD

Studio MAD is een Film, Animatie & Ontwerp Studio.

Wij zijn gespecialiseerd in het maken van (interactieve) filmproducties, 2D/3D animaties, grafisch werk, projection mapping, augmented reality, virtual reality, e-learning en (radio)commercials. Voor uiteenlopende soorten klanten en voor elk budget. Innovatie is erg belangrijk voor Studio MAD. We hebben innovatieve projecten gedaan op het gebied van projection mapping, augmented reality, virtual reality en interactieve films. Al deze projecten zijn ontstaan in ons MADlab.

MADlab: Ruimte voor innovatie

De naam MADlab verwijst naar ‘laboratorium’; het is een virtuele broedplaats voor mooie en grensverleggende toepassingen op het gebied van nieuwe media. MADlab is een project van Studio MAD dat als doel heeft om projecten een podium te bieden waarbij innovatie als thema centraal staat. Research & Development op kleine schaal binnen de nieuwe media, kan dat eigenlijk wel? Wij geloven zelf van wel. Studio MAD moet een voorloper worden, zijn en blijven binnen de branche. Echte specialisten op het gebied van Media, Art & Design.

Dit is een ambitieus streven, maar ook een geweldige uitdaging!

Zowel in binnen- als buitenland bestaat er een mediaklimaat waarin ontzettend veel interessante toepassingen worden bedacht op het gebied van film, social media, design, communicatie en marketing. Het doel van MADlab is om deze innovaties en ontwikkelingen binnen de creatieve sector te volgen en de kennis die we hiermee genereren te gebruiken voor nieuwe producties. De technieken die we momenteel gebruiken zijn o.a. projection mapping, interactieve film,  augmented reality en virtual reality.

Projection mapping

Projection Mapping, ook wel video mapping of spatial augmented reality genoemd, is een projectietechniek die wordt gebruikt om videobeelden te projecteren op een object met onregelmatige oppervlaktes. Anders dan bij projectie op een scherm of doek, maakt deze techniek gebruik van speciale software die de onregelmatige oppervlakte in kaart brengt en deze verwerkt in de projectie. Projection mapping is onder te verdelen in mapping op gebouwen, mapping op (niet-architectonische) statische objecten en interactieve mapping. Onderstaande voorbeelden geven de eindeloze mogelijkheden weer. Voor een compilatie van onze projection mapping projecten, ga je naar onze projection mapping showreel: https://vimeo.com/151765250.

PANalytical

PANalytical is wereldwijd leverancier op het gebied van analytische instrumenten en software voor X-ray diffraction en X-ray fluorescence spectrometry.

Projection mapping is de ultieme marketing tool om je product onder de aandacht te brengen. Een goed voorbeeld hiervan is het projection mapping project dat Studio MAD heeft gemaakt ter introduction van Pananalytical’s product, Zetium.

Edutainment

Edutainment is content dat zowel entertainment als educatie als doel heeft. Wij ontwikkelden een prototype voor het basisonderwijs en middelbaar onderwijs. Zo kan er aanvullend lesmateriaal tijdens een biologieles op een menselijke torso worden geprojecteerd. De beamers projecteren dan 3D animaties van de menselijke anatomie op zowel de voor- als achterkant van de torso.

De proefperiode van dit prototype bleek erg succesvol. Uit de testresultaten kwam namelijk naar voren dat projection mapping de concentratie van high energy en moeilijk lerende kinderen sterk verbetert, met als gevolg dat de hele klas zich beter kan focussen op de geprojecteerde lesstof.

Movie Unlimited

De projection mapping wand die te zien is in onderstaande video stond voorheen in de bioscoop ter promotie van de kinderfilm Wiplala, naar het gelijknamige boek van Annie M.G. Schmidt uit 1957.

De film is tot stand gekomen door middel van crowdfunding en Studio MAD is vanaf het begin betrokken geweest bij de promotie van Wiplala.

BRF

Voor een van de grootse voedselondernemingen ter wereld hebben we een bijzonder projection mapping project verzorgd.

Ons doel was om bedrijf BRF tijdens de ANUGA 2015 te presenteren als een wereldwijde voedingsonderneming die geïnspireerd is door regionale consumenten en geprezen wordt om de merken, innovatie en resultaten.

RUW

RUW is een platform voor de creatieve industrie in Almelo en omgeving. 4 keer per jaar probeert RUW op een eigenwijze manier te inspireren en te verbinden. De locatie typeert het karakter van RUW: open, laagdrempelig, vrij en ongedwongen.

Tijdens RUW heeft MAD een stelling gebouwd voor projection mapping, diverse eigen gemaakte content met betrekking tot het evenement werd op de stelling geprojecteerd.

Interactive film

Bij een interactieve film is er sprak van interactie tussen kijker en beeld. Omdat de kijker enige controle heeft over wat er te zien is, zal de film niet perse lineair afgespeeld worden. Dit creëert een opwindende ervaring die vraagt om een actieve houding van de kijker. Een dergelijke film zal de aandacht  langer vasthouden dan een reguliere internetvideo. Een interactieve film is uitermate geschikt om te plaatsen op websites, social media en in apps.

Twents Bureau voor Toerisme – Beleef Twente

In het kader van de ‘Beleef Twente’ campagne wilde het Twents Bureau voor Toerisme een aantal interactieve films om de beleving van Twente te personaliseren.

Het doel van de films is om potentiële toeristen een indruk te geven van wat hen te wachten staat als ze een weekendje weg willen naar Twente.

Twente branding & TBT – Jouw dag in Twente

Voor Twents Bureau voor Toerisme & Twente Branding (Twente Get Connected) maakten we een interactieve gepersonaliseerde campagne.

Het doel van de campagne is om de diversiteit en kwaliteit van het wonen/werken en vrijetijdsbesteding in Twente voor jongvolwassenen en jonge gezinnen te laten zien.

FNV Horeca

Voor FNV Horeca ontwikkelden we een interactieve campagne, waarbij ingevulde gegevens in de film terug komen.

Het doel was om op een makkelijke en leuke manier werknemers in de horeca, recreatie en catering te informeren over onderwerpen die belangrijk zijn voor het werk en de loopbaan in de betreffende sectoren.

Renault

Renault is een Franse fabrikant van personenauto’s, bedrijfswagens, trucks, tractoren en vliegtuigmotoren.

In deze interactieve video worden LinkedIn gegevens van degene die de video bekijkt, uitgelezen en gepersonaliseerd weergegeven in de uiteindelijke video.

KLM

Voor het KLM Cabinefonds maakten we een interactieve film. KLM Cabinefonds is het pensioenfonds van KLM / Blue Sky Group.

Voor deze interactieve film kun je persoonlijke date invullen en vervolgens zijn deze gegevens te zien in de film. We spreken daarom van een gepersonaliseerde interactieve film.

Augmented Reality

De Nederlandse vertaling volgens Wikipedia is “Toegevoegde Realiteit”. AR integreert digitale informatie met de omgeving van de gebruiker. De omgeving krijgt als het ware een soort ‘laag’ met digitale elementen. Al geruime tijd nemen wij Augmented Reality (AR) mee in onze bedrijfspresentaties, gezien de vele mogelijkheden die deze techniek ons biedt.

Energie Experience 2014

De Energy Experience laat bezoekers kennis maken met tal van innovaties op het gebied van de energietransitie. Dit gebeurt op een vernieuwende manier waarbij gebruikt wordt gemaakt van ‘augmented reality’.

In opdracht van Artica BV hebben we de film content voor de augmented reality verzorgd en maakten we een compilatiefilm van de beurs en de Energy Experience.

Twentevisie

Een van de bekendste augmented reality apps is Layar. Deze gratis app kan ingezet worden om allerlei toepassingen te faciliteren.

Middels Layar kunnen Twentevisie lezers de voorpagina van de papieren versie scannen en zo een intro praatje van hoofdredacteur Jan Medendorp ontvangen.

Virtual Reality

Met virtual reality wordt een computer gesimuleerde en interactieve werkelijkheid bedoeld. Meestal dient de gebruiker hiervoor een speciale virtual reality bril op te zetten. Ook 360-graden film scharen we onder virtual reality. Deze films worden gemaakt door een panorama shot te maken waarbij alle richtingen tegelijkertijd worden opgenomen. Wanneer mensen de film bekijken, zijn ze in staat om de kijkrichting te veranderen.

Heracles

In opdracht van voetbalclub Heracles Almelo hebben we samen met Smart2IT en Wouter Borre een a 360-graden virtuele tour gecreëerd. Gebruikers konden op bijzondere wijze het stadion ‘bezoeken’ door een app te gebruiken en, om de ervaring compleet te maken, virtual reality brillen te dragen. De tour werd voorafgegaan door onze introfilm die hier hier bekeken kan worden.

Algemene informatie

Studio MAD is een film & ontwerp studio, gevestigd nabij het centrum van Almelo.

Na een samensmelting van drie ervaren media productie bedrijven in 2011, verzorgd Studio MAD kwalitatieve video producties, 2D/3D animaties en grafische producties voor uiteenlopende bedrijven en particulieren.
Naast video en animatie producties houdt Studio MAD zich ook bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van websites.

In het overzicht van ons werk vind je oa. bedrijfsfilms, tv-commercials, animaties, grafisch ontwerp, promotiefilms & websites.

Google Plus

open