MADTwentevisie Volledig scherm

Twentevisie Column: MAD Trends voor 2015

We hebben 2014 inmiddels achter ons gelaten en kijken vol goede moed naar het jaar dat komen gaat. Wat zijn de ontwikkelingen die eraan zitten te komen en hoe gaat dit onze manier van denken en werken veranderen? We hebben het web afgespeurd om een aantal trends op het gebied van video, online en motion graphics, die voor ons interessant zijn op een rij te kunnen zetten.


Online
First things first. Online is in onze branche natuurlijk de grote verbindende factor. Bijna al het werk dat we maken is op de een of andere manier bestemd voor online gebruik. Dus de trends op dit vlak zijn voor ons erg van belang. Allereerst maar eens een schot voor open doel: mobiel wordt nog belangrijker in 2015. Het gebruik van mobiele apparaten stijgt al jaren en gaat binnenkort het gebruik van andere apparaten wereldwijd overstijgen. Ook de combinatie van mobiele apparaten in combinatie met bijvoorbeeld televisie, second screen, wordt steeds belangrijker.

Wat betreft online vindbaarheid staan er ook een aantal veranderingen op stapel. Google is op het gebied van online zoekopdrachten natuurlijk al jaren marktleider, dus als dit bedrijf veranderingen aankondigt, is dit voor iedereen interessant. Twee zaken die in het oog springen zijn Mobile Friendly en Google Page Speed Insights. Google gaat namelijk bij websites aangeven of ze geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik door middel van een Mobile friendly tag. Hiermee wordt de noodzaak om je website mobile friendly te maken nog groter dan eerder. Google gaat dit feit namelijk zeer waarschijnlijk meenemen in zijn page-ranking. Tevens gaat Google sites beoordelen op hun laadsnelheid, dit gaat ook effect hebben op de waardering de Google aan je site hangt. Je kunt je eigen site testen met Google Pagespeed Insights. Hiermee krijg tegelijk tips om je website te verbeteren.

Video
Cameratechnologie gaat al jaren met sprongen vooruit, dit is niet nieuw en zal ook in 2015 weer een rol gaan spelen. Als je alleen al bedenkt dat je met je smartphone hoge kwaliteit video’s kan maken, kunnen we als professionals niet achterblijven. 4K-video zal snel de nieuwe standaard worden met steeds meer televisies op de markt die deze hoge beeldkwaliteit (UltraHD) aankunnen. Maar denk ook aan de bredere mogelijkheden die de IPhone6 biedt op het gebied van video, zoals slowmotion. Dit soort technieken worden bij consumenten steeds meer mainstream, dus kunnen we verwachten dat ook wij steeds meer aanvragen zullen krijgen voor de toepassing van dergelijke technieken. Afgelopen jaar brachten we zelf al eens de hyperlapse onder de aandacht, een variant op de timelapse, welke zomaar eens een trend zou kunnen worden voor 2015.

Verder kunnen we verwachten dat online video’s vooral steeds korter worden. Door de veelheid aan video aanbod, wordt de aandachtsspanne van de kijker steeds korter. Onder invloed van videoplatforms als Vine, waar een video slecht 6 seconden duurt, en Instagram (maximaal 15 seconden) zal ook voor de professional short and sweet het credo blijven. Video op andere sociale media wordt ook steeds belangrijker. Zo introduceerde Facebook afgelopen jaar al de video autoplay functionaliteit op zijn platform en zijn Zuckerberg en de zijnen momenteel bezig met een eigen videoplatform voor Facebook. Ook Twitter meldt dat zij in 2015 gaan inzetten op een eigen video dienst. Genoeg om naar uit te kijken dus.

Motion Graphics & Design
Op het gebied van animatie lijkt de trend voor 2015 vooral te zijn dat 3D- en 2D-animatie steeds meer zal gaan worden toegepast. Animaties bieden oneindige mogelijkheden voor het vertellen van een verhaal en zijn daarom populair. Tevens is animatie goed te integreren met film, wat de mogelijkheden alleen nog maar verder uitbreidt. De populariteit van animatie merken we zelf al enige tijd en we verwachten dat de vraag naar animatie steeds verder zal groeien. Om hierop in te kunnen spelen, zijn we per direct op zoek naar een Motion Designer, die het MAD-team kan komen versterken.

Verder zien we een trend op het gebied van websites. Parallax Scrolling wordt wat ons betreft helemaal het ‘ding’ van 2015. Parallax Scrolling maakt het mogelijk om een infographic te animeren, waardoor deze een heel nieuwe dimensie krijgt. Wij zien vooral mogelijkheden tot het combineren van verschillende expertises. Zo maakt de techniek het mogelijk om animatie, video, interactiviteit en webdesign met elkaar te verweven. Een geweldig voorbeeld hiervan en wat ons betreft een directe inkijk in de toekomst van webdesign kun je bekijken op de nieuwe Be Moved-site van Sony.

Zelf zijn we nu al bezig om voor een grote klant een Parallax Scrolling website te maken. Daarnaast zal 2015 voor ons in het teken staan van Projection Mapping, Interactieve Video en Augmented reality.

Laat een reactie achter

Algemene informatie

Studio MAD is een film & ontwerp studio, gevestigd nabij het centrum van Almelo.

Na een samensmelting van drie ervaren media productie bedrijven in 2011, verzorgd Studio MAD kwalitatieve video producties, 2D/3D animaties en grafische producties voor uiteenlopende bedrijven en particulieren.
Naast video en animatie producties houdt Studio MAD zich ook bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van websites.

In het overzicht van ons werk vind je oa. bedrijfsfilms, tv-commercials, animaties, grafisch ontwerp, promotiefilms & websites.

Google Plus

open