AkzoNobel zoutwinning in Twente als unieke VR-beleving

Akzo_header_2

 

AkzoNobel viert dit jaar ’100 jaar zoutwinning in Twente’ en ter gelegenheid van dit jubileum hebben wij voor het Symposium en de Open Dag mooie producties mogen ontwikkelen. De uitdaging was om op een onderscheidende, indrukwekkende maar toch informatieve wijze het zoutwinningsproces in film en animatie tot leven te laten komen. Dé kans om de nieuwste technieken in te zetten. Het leverde een zoutwiningsfilm op in 2D en 360 graden die zowel met VR Bril als op elk gewenst device te bekijken is. Voor het Symposium hebben we de rijke geschiedenis van AkzoNobel verwerkt in de ‘History of Salt’ productie, waarin alle ontwikkelingen van de zoutwinningsorganisatie aan bod komen.

History of Salt

Dat Twente een zoutrijke geschiedenis kent is bij de meeste inwoners wel bekend. Wanneer je door het Twentse landschap rijdt zie je de typerende zouthuisjes in de weilanden staan. Hoe deze industrie is ontstaan in Twente en de historie van het bedrijf AkzoNobel komt naar voren in de symposium film.

In de ‘History of Salt’ productie neemt de voice-over ons mee in de historie van AkzoNobel waarbij foto’s, films en zelfs een oude commercial worden afgewisseld met interviews. De zeshoek die veelvuldig terugkomt in de animatie vormde het uitgangspunt voor de gehele stijl waarin de AkzoNobel producties zijn neergezet. Het interview met voormalig AkzoNobel medewerker Ger Albers was een unieke kans om uit eerste hand meer te weten te komen over de rijke historie van AkzoNobel. De 100-jarige Ger Albers is inmiddels net zo oud als de zoutwinning in Nederland en leert ons meer over het ontstaan van de zoutbus zoals we hem tegenwoordig allemaal in de keuken hebben staan.

Projection Mapping

Het Symposium werd gehouden in De Waaier op de campus van Universiteit Twente. Deze zaal biedt de mogelijkheid om middels projection mapping de film nog spectaculairder te presenteren. Tijdens het vertonen van de film projecteerden we namelijk ook content op de zijwand. Wij hebben ervoor gekozen om een tijdlijn te animeren waarin de historie van AkzoNobel in jaartallen en bijbehorende zoutcapaciteit getoond worden. De timing van de ‘History of Salt’ film en de tijdlijn animatie waren volledig op elkaar afgestemd, waardoor er een speelse kijkervaring is gecreëerd door de informatie over twee plekken te verdelen.

Thales_07

Symposium_3

100 jaar Zoutwinning in Twente

Voor de open dag ‘100 jaar zoutwinning in Twente’ hebben we naast een 2D-film ook een 360 graden film ontwikkeld die de bezoekers met een Virtual Reality-bril op locatie konden bekijken. De open dag is vanwege aangekondigde acties van de vakbonden op het laatste moment helaas geannuleerd. Desalniettemin heeft het een bijzondere film opgeleverd die de kijker de mogelijkheid biedt om de locatie Hengelo van AkzoNobel en het zoutwinningsproces vanuit een 360 graden perspectief te bekijken.

Het produceren van een 360 graden film vraagt om een andere aanpak dan een “standaard” 2D film. Zo hebben we diverse afdelingen van AkzoNobel gefilmd met een 360 camera. Normaal gesproken maken we meerdere shots van een locatie om alles in beeld te krijgen, maar met een 360 graden camera is het de uitdaging om de camera zo op te stellen zodat alle kenmerkende aspecten van de locatie te zien zijn. In de post-productie verwerken we het geschoten materiaal ook op een andere manier. Zo worden de beelden van de 360 graden camera aan elkaar ‘gestitcht’ om een mooi verloop te creëren. Aangezien de kijker zelf kan kiezen welk deel van het beeld hij bekijkt, is het van belang om de shots lang genoeg in beeld te houden. Om de kijker een nog realistischere beleving te bieden hebben we gebruik gemaakt van 360 graden sound design. Wanneer je de film met een VR-bril en koptelefoon bekijkt, hoor je dat het geluid in het juiste perspectief is geplaatst en het met je kijkrichting meebeweegt. De 360 graden filmbeelden worden afgewisseld door 3D animaties waarin het zoutwinningsproces is nagebootst.

Thales_05

Thales_06

De zoutwinningsfilm in 360 graden biedt een unieke filmbeleving, maar is daarnaast ook zeer informatief. Als kijker kom je meer te weten over het zoutwinningsproces en krijg je zonder op locatie te zijn de kans om binnen te kijken bij AkzoNobel.

De producties van AkzoNobel hebben alle facetten die wij binnen Studio MAD beheersen en uitvoeren geraakt. Met het voltallige MAD-team zijn we aan de slag gegaan om AkzoNobel op een bijzondere en interessante wijze te presenteren voor verschillende toepassingen en doelgroepen. Van concept tot color grading, van grafisch ontwerp tot 3D animatie & VR beleving: alles wat MAD te bieden heeft kwam aan bod tijdens deze productieperiode, waarin we zelf ook nog een en ander hebben opgestoken over de zoutwinning in Twente.

2.5H8B0119

 

AkzoNobel Chemicals BV – Historie van zout

AkzoNobel Chemicals BV – Zoutwinning

AkzoNobel Chemicals BV – Zoutwinning (360 graden versie)

Laat een reactie achter

Algemene informatie

Studio MAD is een film & ontwerp studio, gevestigd nabij het centrum van Almelo.

Na een samensmelting van drie ervaren media productie bedrijven in 2011, verzorgd Studio MAD kwalitatieve video producties, 2D/3D animaties en grafische producties voor uiteenlopende bedrijven en particulieren.
Naast video en animatie producties houdt Studio MAD zich ook bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van websites.

In het overzicht van ons werk vind je oa. bedrijfsfilms, tv-commercials, animaties, grafisch ontwerp, promotiefilms & websites.

Google Plus

open